- Enseignant: Soumaya BOUBSIL
University of Souk Ahras
Cours disponibles

مدخل مفاهيمي لسوسيولوجيا الحياة اليومية
تتبع مسار تطور السوسيولوجيا يكشف أنها تتحول منذ بداية نشأتها على يد دوركايم من سوسيولوجيا أرادها أن تكون واحدة وشاملة ودقيقة على غرار بقية العلوم الدقيقة الى سوسيولوجيا تنحني معرفيا أمام خصوصية الانسان وتستسلم تحليليا الى ما تنتجه خياراته الحرة في إدارة حياته في حدود تأويلاته الشخصية لتفاصيلها اليومية . السوسيولوجيا اليوم تتجه لتكون مجهرية وآنية ترصد مظاهر العيش الحر للفرد تحت تأثير بيئته المحلية مادية وثقافية بواسع معانيها.
لقد تراجع الاحتكار الغربي الوظيفي لرسم نموذج المجتمع العالمي الذي تحاك عليه الخبرة السوسيولوجية لكافة المجتمعات دون الأخذ بعين الاعتبار لخصوصياتها الثقافية والتاريخية وتحول الاهتمام من طرف علماء الاجتماع الغرب أنفسهم تحت التعقيدات السياسية والاجتماعية الناجمة عن تغيرات جذرية في الخارطة العالمية خصوصا مع موجه العولمة العالمية وتعالي الأصوات بترك الشعوب تعبر عن ذاتها بمواردها وخصوصياتها الى دراسة الحيثيات اليومية للمجتمعات اللاتينية والآسيوية والعربية عسى أن يسترجعوا الوعي بما بقي من انسانية مجتمعاتهم بعيدا عن الادعاء العلمي التعميمي الدقيق.
إن التحول الى سوسيولوجيا الحياة اليومية جاء نتيجة العديد من المحاورات الأبستمولوجية والنظرية بين كبار علماء الاجتماع وكذا الكثير من الدراسات الاثنوجرافية التي تحولت الى تفاصيل الميدان وتحولاته المستمرة وهذا ما نتج عنه أطروحات سوسيولوجية جديدة أعادت النظرية السوسيولوجية الى طابعها الإنساني ما أكسب علم الاجتماع المرونة الأبستمولوجية والمنهجية من خلال عقد الصلة النظرية مع علم النفس والأنثروبولوجيا وبقية التخصصات .
أصبح علم الاجتماع يهتم بتفاصيل الحياة اليومية للإنسان على أكثر من مستوى من أهمها علاقة الرجل بالمرأة ، المواطنة والرابط السوسيولوجي، الحرية الجنسية ، الهجرة
أ.د الطيب صيد

ملخص الدرس:
يشكل القانون الإداري فرعا من فروع القانون العام الداخلي، وهو يهتم بالإدارة العامة ويدرسها من حيث تنظيمها (وهو الجانب الذي سنركز عليه في هذه الوحدة)، كما يحكم أيضا نشاط الإدارة في صورتيه (الضبط الإداري والمرفق العام)، وأساليبها (المتمثلة في إصدار القرارات الإدارية (نظرية القرار الإداري) وإبرام الصفقات (نظرية العقود))، ووسائلها البشرية (نظرية الموظف العام) والمادية (نظرية المال العام)، وأخيرا المنازعات الإدارية.
يسمح هذا الدرس المعنون "القانون الإداري -التنظيم الإداري-" بالتعرف على هذا الفرع من فروع القانون وفهم كيف نشأ وتطور، كما يركز بالأساس على جانب واحد فقط من جوانب الإدارة العامة (الجانب التنظيمي) وهو التنظيم الإداري، ويسمح بفهم أسسه بما فيها أساليبه، ودراسة أساليب التنظيم الإداري في القانون الجزائري.
الفئة المستهدفة بالدرس:
طلبة السنة الأولى ليسانس حقوق، جذع مشترك، حيث تندرج هذه المادة ضمن وحدات التعليم الأساسية للسداسي الأول.
الأهداف العامة:
يهدف درس "القانون الإداري – التنظيم الإداري-" إلى:
- التعرف على ماهية القانون الإداري باعتباره فرعا من فروع القانون العام الداخلي.
- اكتشاف أسس التنظيم الإداري: الأساس القانوني أي الشخصية الاعتبارية والأساس الفني أي أساليب التنظيم الإداري.
- تطبيق أساليب التنظيم الإداري التي تم بحثها في المحور الثاني (الجانب النظري) على التنظيم الإداري الجزائري.
- Enseignant: noura sahri
- Enseignant: Nerimene KHEMMAR
- Enseignant: Khalil Allah FELIGHA
- Enseignant: Miloud ABBASSI
- Enseignant: Mohsen CHEDADI

- Enseignant: Halima BAROUK
- Enseignant: hanene benzoughbi
- Enseignant: Sabrina BOUBAKER
- Enseignant: Rafik BOUHRAOUA
- Enseignant: khaled BOUKOUBA
- Enseignant: Nadia BOUNAAS
- Enseignant: Fousia MAAFA
- Enseignant: Hanene MABREK
- Enseignant: DIB MONCEF
- Enseignant: samir ouarti

- Enseignant: Leila AIT OUBELI
- Enseignant: Halim AMROUCHE
- Enseignant: hanene benzoughbi
- Enseignant: Sabrina BOUBAKER
- Enseignant: Rafik BOUHRAOUA
- Enseignant: Mohsen CHEDADI
- Enseignant: Hanene MABREK
- Enseignant: DIB MONCEF
- Enseignant: Zohra NECIBI
- Enseignant: Samah OUARTI
- Enseignant: samir ouarti
- Enseignant: Narimane KHAMMAR

مقياس منهجية العلوم القانونية هو مقياس موجه لطلبة السنة الثانية حقوق تخصص جذع مشترك، ويتضمن أصناف المناهج العلمية في المواد أو المواضيع القانونية المختلفة. من التطرق الى منهجية تحليل القوانين مرورا بكيفية التعليق على الأحكام والقرارات القضائية، الى أدوات تقديم الاستشارات القانونية، وقوفا عند التحكم في إعداد المذكرة الاستخلاصية، وصولا الى التمرن على التحرير الإداري.
إن محاور هذا المقياس وإن كانت تبدو للوهلة الأولى أنها مستقلة بذاتها وليس لكل محور علاقة بالمحور الذي يليه أو الذي قبله. إلا أنها في حقيقة الأمر محاور تتقاطع مع بعضها البعض من حيث متطلباتها العلمية المسبقة التي تفترضها في الطالب وكذا من حيث صقل مهارات الطالب وتطوير حسه النقدي، نهاية باشتراكها في كونها (المحاور الخمس للمقياس) مفاتيح لإخراج الطالب من قوقعته النظرية الى الأرضية العملية التطبيقية.
- Enseignant: zakaria tertag
This course of second semestre is intended for first-year undergraduate students in law and political sciences. It will provide you with simple definitions and clear explanations of important legal terms and concepts. By taking this course, you will improve your understanding of legal terms and concepts, which are part of legal knowledge.
This course of the first semester is intended for first-year undergraduate students in law and political sciences. It will provide you with simple definitions and clear explanations of important legal terms and concepts.
By taking this course, you will improve your understanding of legal terms and concepts, which are part of legal knowledge.
- Enseignant: Mustapha ARIHIR
This course of the second semester is intended for first-year undergraduate students in law and political sciences. It will provide you with simple definitions and clear explanations of important legal terms and concepts. By taking this course, you will improve your understanding of legal terms and concepts, which are part of legal knowledge.
- Enseignant: Mustapha ARIHIR

Le module « Thermodynamique » constitue la base des études pour les ingénieurs en génie
civil, génie des procédés, génie mécanique, génie électrique. Il sert à développer des
connaissances dans le domaine des systèmes thermiques en général et connaître tout ce qui
concerne les principes de la thermodynamique. En parallèle, on devra s’intéresser aux
avancées récentes dans le domaine de la thermodynamique ainsi qu'à ses diverses applications
modernes. Les matériaux thermodynamiques modernes et les nouvelles technologies
associées à la gestion de l'énergie et des processus thermiques sont également abordés.
Intitulé du Master : Physique des Rayonnements
Semestre : 2
Intitulé de l’UE : Découverte
Intitulé de la matière : Introduction to Astrophysics
Crédits : 2
Coefficients : 2
Teaching objectives:
The course "Introduction to Astrophysics" offered in the Master's program in Radiation Physics for the second semester focuses on a comprehensive introduction to astrophysics, an interdisciplinary field at the intersection of physics and astronomy. This fascinating area aims to understand the underlying mechanisms governing celestial objects such as stars, planets, galaxies, and the interstellar medium, based on fundamental physical principles.
The objectives of this 2-credit course, with a coefficient of 2, include:
- Introduction to fundamental concepts: Students will be introduced to key astrophysics concepts, including the properties of celestial objects (like their luminosity, mass, temperature, and movement in space).
- Interdisciplinary understanding: This course aims to bridge pure physics and astronomy, allowing students to understand how physical principles apply to the universe.
- Initiation to astrophysics research: Students will be encouraged to develop an interest in astrophysics research by exploring the latest discoveries and theories in the field.
The assessment method is divided equally into two parts: 50% based on continuous assessment, which may include homework, presentations, or projects during the semester, and 50% on a final exam. This assessment method is designed to ensure that students not only master the theory but also actively engage in learning throughout the semester.
This course is designed to be a gateway to the extraordinary universe of astrophysics, providing students with the tools and knowledge necessary to pursue further studies or a career in this exciting field.
- Enseignant: Warda SAIDI
- Enseignant: Salima MAHFOUDI
- Enseignant: Saadia GOUASMIA

- Enseignant: samira boukhadra
- Enseignant: yasmine belouettar

Comprehension and Written Expression is a subject that helps students develop their ability to understand, analyze, and produce written texts. Through guided reading activities, students learn strategies to identify main ideas, supporting details, and the author’s purpose, while also improving their vocabulary and critical thinking skills. In the written expression component, students practice organizing their ideas, structuring coherent paragraphs, and writing different types of texts such as summaries, descriptions, narratives, and argumentative essays. The subject aims to strengthen both receptive (reading) and productive (writing) language skills, enabling learners to communicate effectively in academic and real-life contexts.
- Enseignant: Aicha RAFFAS
- Enseignant: Amel BOULEMIIZ
- Enseignant: Myriam SELATNIA
- Enseignant: Saloua DAAS

This grammar course is designed to build a strong foundation in English grammar, focusing on two essential areas: types of sentences and parts of speech. Students will learn to identify and construct different sentence types—including declarative, interrogative, imperative, and exclamatory—as well as explore how sentence structure impacts clarity and tone. The course also covers the eight parts of speech (nouns, pronouns, verbs, adjectives, adverbs, conjunctions, prepositions, and interjections), offering clear explanations and practical examples to reinforce understanding. Through interactive activities, exercises, and quizzes, learners will gain the skills needed to write and speak with greater accuracy and confidence.
- Enseignant: SALAH SALAH Naima
- Enseignant: Amel BOUKAMOUM
- Enseignant: Rebeh MALOUK

- Enseignant: nacereddine benabdallah
- Enseignant: Amel CHAGOUR
- Enseignant: Amine HARBI
Description du cours: Le cours est scindé en sept unités d'apprentissages, chaque unité d'apprentissage est traitée à travers des séquences pédagogiques permettant l'assimilation des techniques prévus, cette assimilation est consolidée par des activités d'apprentissages où ces techniques sont mises en œuvre.
Public cible : 1ère année licence, spécialité
Anglais
Les objectifs généraux:
l’issue de cette formation, l’étudiant sera capable :
- d’avoir un regard critique sur les thèmes ayant un contenu scientifique. Parallèlement, de réaliser un travail impliquant une recherche individuelle, une rédaction et une présentation orale sur un thème choisi. Fond et forme sont étroitement associés. Cette démarche provoque une rupture avec le comportement des étudiants habitués à un rapport de passivité face à l’enseignant « donneur du savoir », et donner l’occasion à former un apprenant libre.
- d’amener les étudiants à construire eux-mêmes un savoir en rapport avec les thèmes choisis et à développer une attitude critique et constructive face à leurs démarches intellectuelle et pratique. Pour atteindre ce but, l’enseignant focalise les TD sur l’acquisition ou le renforcement de méthodes de travail par la maitrise des stratégies et des techniques étant à la fois le support de cet apprentissage de faire leurs travaux universitaires.
- Enseignant: nacereddine benabdallah
- Enseignant: Chahira BLANCHET
- Enseignant: Houda DJAOUAD
- Enseignant: Rafika HELAIMIA
- Enseignant: SALAH SALAH Naima
- Enseignant: Nouredine GASMALLAH

overview
- Enseignant: Amel BOULEMIIZ
- Enseignant: Myriam SELATNIA
- Enseignant: Saloua DAAS
- Enseignant: Nouredine GASMALLAH

The present course is an initiation into phonetics, a branch of micro-linguistics concerned with studying speech sounds. It is destined to Algerian first year licence EFL students at the University of Souk-Ahras. The course aims at enabling the target learners to identify the main basic concepts and notions in relation to phonetcs.
- Enseignant: nacereddine benabdallah

it is a trustworthy module which is fraught with the basic tenets for understanding British and America literary movements.
Public cible: first year English students
Objective:
The students will be able to understand the English literary movements, the basic charateristic features and their representative authors and works particularly in British and American literature.
- maître assisstant : Amel BOUKAMOUM
- maître assisstant : Rebeh MALOUK
- Enseignant: Chahira BLANCHET
- Enseignant: Haifa NATECHE
- Enseignant: sihem boughdiri
- Enseignant: Chahira BLANCHET
- Enseignant: Rafika HELAIMIA
- Enseignant: SALAH SALAH Naima

The objective of the first-year written expression and comprehension course is to enhance students’ overall writing abilities while also deepening their comprehension of English writing styles and functions. The course is comprised of two principal components: written comprehension and written expression. In the first semester, students are instructed in the fundamentals of English grammar, including the classification of parts of speech and an overview of the various types of sentences. In the second semester, students are expected to demonstrate proficiency in organizing their thoughts into coherent sentences and paragraphs, with an emphasis on clarity and appropriateness of expression. Additionally, students are guided in the use of correct punctuation and capitalization. Furthermore, the course delves into the nuances of different paragraph types, enabling students to hone their abilities in writing various types of paragraphs, including description, narration, and others. The following sections encapsulate the key concepts covered in three chapters: paragraph organization, mechanics of writing, and types of paragraphs.
- Enseignant: Amel BOULEMIIZ
- Enseignant: Lydia IDIR
- Enseignant: Amel BOUKAMOUM
- Enseignant: Amel CHAGOUR
- Enseignant: Wissem HADADI
- Enseignant: abir benabdallah
- Enseignant: Wissem HADADI
- Enseignant: Toufaha SAHKI
- Enseignant: Toufaha SAHKI
- Enseignant: nacereddine benabdallah
- Enseignant: Toufaha SAHKI
- Enseignant: Abdelkader KEMIHA
- Enseignant: Abdelkader KEMIHA
- Enseignant: Amel BOUKAMOUM
- Enseignant: Rebeh MALOUK
- Enseignant: Chahira BLANCHET
- Enseignant: Abdelkader KEMIHA
- Enseignant: Abdelkader KEMIHA
- Enseignant: Toufaha SAHKI
- Enseignant: Abdelkader KEMIHA
- Enseignant: Moufida Boumous
- Enseignant: Houda DJAOUAD
- Enseignant: Abir Ben Abdallah
- Enseignant: Saadia GOUASMIA
- Enseignant: Chahira BLANCHET

The term ‘Cognitive Psychology’ was introduced by the American psychologist Ulric Neisser in 1967. It is the study of internal mental processes such as attention, language use, memory, perception, problem solving, and intelligence. The field of cognitive psychology grew into prominence between the 1950s and 1970s thanks to the cognitive revolution.
- Dr.: Haron BOURAS
- Enseignant: Norelhouda KHIARI
- Enseignant: Norelhouda KHIARI
- Enseignant: Toufaha SAHKI
- Enseignant: Toufaha SAHKI
- Enseignant: Asma Terrab
- Enseignant: asma TERRAB
- Enseignant: Moufida Boumous
- Enseignant: Zina HIDRI
- Enseignant: Haifa NATECHE
- Enseignant: Norelhouda KHIARI
- Enseignant: Norelhouda KHIARI
- Enseignant: Toufaha SAHKI

This course serves as an introduction to the module of Research Methodology for third year students to learn and understand the processes in undertaking research.
General Objectives
At the end of this course, the students will demostrate the ability to :
- understand some basic concepts of academic research, its types and its methodology (savoir)
- conduct researches and discover answers to questions through the application of scientific procedures (savoir-faire)
- be good researchers (savoir-être)
- Dr.: Asma Terrab
- Enseignant: Moufida Boumous
- Enseignant: Haifa NATECHE

مدخل مفاهيمي لسوسيولوجيا الحياة اليومية
تتبع مسار تطور السوسيولوجيا يكشف أنها تتحول منذ بداية نشأتها على يد دوركايم من سوسيولوجيا أرادها أن تكون واحدة وشاملة ودقيقة على غرار بقية العلوم الدقيقة الى سوسيولوجيا تنحني معرفيا أمام خصوصية الانسان وتستسلم تحليليا الى ما تنتجه خياراته الحرة في إدارة حياته في حدود تأويلاته الشخصية لتفاصيلها اليومية . السوسيولوجيا اليوم تتجه لتكون مجهرية وآنية ترصد مظاهر العيش الحر للفرد تحت تأثير بيئته المحلية مادية وثقافية بواسع معانيها.
لقد تراجع الاحتكار الغربي الوظيفي لرسم نموذج المجتمع العالمي الذي تحاك عليه الخبرة السوسيولوجية لكافة المجتمعات دون الأخذ بعين الاعتبار لخصوصياتها الثقافية والتاريخية وتحول الاهتمام من طرف علماء الاجتماع الغرب أنفسهم تحت التعقيدات السياسية والاجتماعية الناجمة عن تغيرات جذرية في الخارطة العالمية خصوصا مع موجه العولمة العالمية وتعالي الأصوات بترك الشعوب تعبر عن ذاتها بمواردها وخصوصياتها الى دراسة الحيثيات اليومية للمجتمعات اللاتينية والآسيوية والعربية عسى أن يسترجعوا الوعي بما بقي من انسانية مجتمعاتهم بعيدا عن الادعاء العلمي التعميمي الدقيق.
إن التحول الى سوسيولوجيا الحياة اليومية جاء نتيجة العديد من المحاورات الأبستمولوجية والنظرية بين كبار علماء الاجتماع وكذا الكثير من الدراسات الاثنوجرافية التي تحولت الى تفاصيل الميدان وتحولاته المستمرة وهذا ما نتج عنه أطروحات سوسيولوجية جديدة أعادت النظرية السوسيولوجية الى طابعها الإنساني ما أكسب علم الاجتماع المرونة الأبستمولوجية والمنهجية من خلال عقد الصلة النظرية مع علم النفس والأنثروبولوجيا وبقية التخصصات .
أصبح علم الاجتماع يهتم بتفاصيل الحياة اليومية للإنسان على أكثر من مستوى من أهمها علاقة الرجل بالمرأة ، المواطنة والرابط السوسيولوجي، الحرية الجنسية ، الهجرة ،

- Enseignant: Yousra HADFI
- Enseignant: ismahane kemiha
- Enseignant: bachir NEKKAR
المحاضرة الأولى " المنشأة الرياضية المفهوم والمحيط والتصنيفات المختلفة لها
- Enseignant: Abdel moumen RACHEF
- Enseignant: Mohammed Mahdi YAHIA

الدرس خاص بعلم شكل جسم الانسان او ما يسمى بالمورفولوجيا . حيث يدرس هدا الاخير كل ما يتعلق بالبنية الجسمية و التركيب الجسمي و كيفية قياسه و حسابه مع تحديد الانماط الجسمية و علاقتها بالاختصاص الرياضي.
- Enseignant: Houdhifa MEDDOUR
- Enseignant: saddam BAHLOULI

- Enseignant: Chaker Belouadah

هذا المقياس يساهم في إكساب الطالب خلفية نظرية حول أهم النظريات التربوية وإيضاح الصورة حول أهميتها وأهدافها واستخداماتها وتطبيقاتها التربوية سواء من الناحية النظرية أو العملية واسقاطاتها في المجال الرياضي خاصة من الناحية العملية أو التطبيقية على اعتبار أن ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية هو ميدان عملي تطبيقي بحت.
- Enseignant: Rafika CHERABCHA
- Enseignant: Fateh ABDELLI

- Enseignant: Issam LAYADI
تطبيقات علم النفس التنظيمي
- Enseignant: Ali ATAMNIA

يُعد مقياس علم النفس الرياضي أحد المقاييس الأساسية الموجَّهة لطلبة السنة الأولى ماستر ضمن فرع التدريب الرياضي بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. يهدف هذا المقياس بالمحاور 14 التي يتضمنها إلى تزويد الطلبة بالمعارف العلمية والمنهجية لفهم السلوك الإنساني في سياق الممارسة الرياضية، مما يمكنهم من تحليل العوامل النفسية المؤثرة على الأداء البدني والذهني للرياضيين.
- Enseignant: Fateh ABDELLI
- Enseignant: Mohammed Mahdi YAHIA
- Enseignant: Djamel Seraiaia
- Enseignant: Djamel Seraiaia

Cours décrivant les différentes étapes de la recherche scientifique et comment réaliser un document scientifique.
- Enseignant: Abdallah CHABBI
- Enseignant: Abdallah CHABBI
- Enseignant: Abdallah CHABBI
- Enseignant: Abdallah CHABBI
- Enseignant: Abdallah CHABBI
- Enseignant: Abdallah CHABBI

- Enseignant: Halima BAROUK
- Enseignant: Fahima MARZOUGUI

- Enseignant: Halim AMROUCHE
- Enseignant: Siham GOUASMIA
- Enseignant: Mohamed Nour El Islam Mekhilef
- Enseignant: nasr eddine mellouk
- Enseignant: Samah OUARTI
- Enseignant: Fathi ZERARI
- Enseignant: Hichem BEKHOUCHE
- Enseignant: Hanene MABREK
- Enseignant: Hakima GHIGHISSI
- Enseignant: Imad ICHOUI
- Enseignant: ADEL LEMOUCHI
- Enseignant: Fahima MARZOUGUI
- Enseignant: Abdelkarim SALHI

- Enseignant: Linda CHERABCHA
- Enseignant: Asma GOUASMIA
- Enseignant: Narimane KHAMMAR
- Enseignant: Mohamed rafik LAIB
- Enseignant: nasr eddine mellouk
- Enseignant: Nasr-Eddine Mellouk
- Enseignant: Tahar RIAHI
This course of first semester is intended for first-year undergraduate students in law (Core Curriculum). It will provide you with simple definitions and clear explanations of important legal terms and concepts.
By taking this course, you will improve your understanding of legal terms and concepts, which are part of legal knowledge.
- Enseignant: Mustapha ARIHIR
- Enseignant: Halima BAROUK
- Enseignant: farid hamamda

- Enseignant: Halim AMROUCHE
- Enseignant: nasr eddine mellouk
- Enseignant: Samah OUARTI
- Enseignant: Fathi ZERARI
- Enseignant: Hichem BEKHOUCHE
- Enseignant: Hanene MABREK
- Enseignant: Zine elabidine BAKHOCHE
- Enseignant: Imad ICHOUI
- Enseignant: ADEL LEMOUCHI

- Enseignant: Abdelkarim SALHI
- Enseignant: Mohamed rafik LAIB
This course of second semestre is intended for first-year undergraduate students in law (Core Curriculum). It will provide you with simple definitions and clear explanations of important legal terms and concepts. By taking this course, you will improve your understanding of legal terms and concepts, which are part of legal knowledge.
- Enseignant: Mustapha ARIHIR
- Enseignant: Mohsen CHEDADI

يتم التطرق في المحاضرة الأولى للنقاط الآتية:
مقدمة
المحور الأول: مفهوم الالتزام
أولا: تعريفه
ثانيا: خصائصه
- Enseignant: kamel frihaoui
- Enseignant: Fatma zohra GHERISSI
- Enseignant: Sihem Karoune
- Enseignant: Youcef MADJRI
- Enseignant: Fahima MARZOUGUI
- Enseignant: Seddik RAHMANI
- Enseignant: Nadia SAHTOUT
- Enseignant: Lynda YECHOUI
- Enseignant: Wafa ADJROUD
- Enseignant: Amina CHENAA
- Enseignant: Farid ATHAMNIA
- Enseignant: Maher BEDDIAR
- Enseignant: Hichem BEKHOUCHE
- Enseignant: Mounia BEN BOU ABDALLAH
- Enseignant: Djalel BOUTEMDJETTE
- Enseignant: Asma GOUASMIA
- Enseignant: chems eddine khalfallah
- Enseignant: Abdelkarim MENASRIA
- Enseignant: Mohamed NOUAOURIA
- Enseignant: Rafik SAYOUDA
مطبوعة محاضرات منهجية العلوم القانونية 3 تقنيات اعداد البحث العلمي 1
موجهة لطلبة السنة الثانية ليسانس
- Enseignant: FAIZA AMAIDIA

- Public international law is defined as the body of legal rules and principles that govern the relations between states and other international entities, such as international organizations.
- It is distinct from private international law, which deals with conflicts of laws across different jurisdictions involving private individuals.
- Enseignant: Asma GOUASMIA
- Enseignant: Lynda YECHOUI

- Enseignant: Abdelkarim MENASRIA
- Enseignant: Mokhtar SALHI
لا تقتصر هذه المادة على تمكين الطالب (ة) من المصطلحات القانونية باللغتين العربية والإنجليزية فقط؛ وإنّما دراسة المفاهيم التي تحملها تلك المصطلحات، في ظلّ اختلاف اللغة الذي يعكس اختلاف النظام القانوني ذاته
يتم في كلّ حصة اختيار جملة من المصطلحات التي تعدّ كمصطلحات أساسية مفتاحية متعلّقة بإحدى المقاييس المقرّرة (على غرار القانون الإداري، الدستوري، القانون الدولي العام وحقوق الإنسان وغيرها)، ومن ثمّ يتم دراسة المفهوم دراسة قانونية مع إثارة إشكاليات الترجمة بين اللغتين العربية والانجليزية، إلى بحث مدى وجود اختلاف من عدمه بين النظامين اللاتيني والأنجلوسكسوني
باعتماد المنهج الوصفي التحليلي التاريخي والمقارن
- Enseignant: Meriem Benabbes
- Enseignant: Nadjib SOUIADI
- Enseignant: Nadjib SOUIAIDI

- Enseignant: Moufida CHEIKCHOUK
- Enseignant: kamel frihaoui
- Enseignant: Fatma zohra GHERISSI
- Enseignant: Sihem Karoune
- Enseignant: Leila MAMINE
- Enseignant: Fahima MARZOUGUI
- Enseignant: Menar Sabrina
- Enseignant: Nadia SAHTOUT
- Enseignant: Lynda YECHOUI

Legal Terminology
- Enseignant: Meriem Benabbes

- Enseignant: Youcef MADJRI
- Enseignant: Farid REHEM

- Enseignant: Hakima BOUKHIL
- Enseignant: Lynda YECHOUI
- Enseignant: Imad ICHOUI

- Enseignant: Maher BEDDIAR
- Enseignant: Hichem BEKHOUCHE
- Enseignant: Mounia BEN BOU ABDALLAH
- Enseignant: Mohsen CHEDADI
- Enseignant: Ala eddine GHOUAR
- Enseignant: Asma GOUASMIA
- Enseignant: Nacer BEN SLAMA
- Enseignant: Abdelkarim MENASRIA
- Enseignant: Farid REHEM
- Enseignant: Zine elabidine BAKHOCHE
- Enseignant: Lynda BOUCHAKOURA

- Enseignant: Amar BERIGUE
- Enseignant: Nabil BOUADJILA
- Enseignant: Hakima BOUKHIL
- Enseignant: Linda CHERABCHA
- Enseignant: Siham GOUASMIA
- Enseignant: farid hamamda
- Enseignant: Salah KOUADRIA

This course examines the rules of armed conflict, with a focus on the protection of persons and property during times of war. It also explores the limitations on the means and methods of warfare, as international humanitarian law strives to strike a balance between the principles of humanity and military necessity.
- Enseignant: Imad ICHOUI
- Enseignant: Sabrina BOUBAKER
This
module is titled "Foundations of the Public Law". It has to do with individual,
group and peoples’ rights and freedoms. It aims at providing L3 students with
detailed understanding of these elements.
- Enseignant: Fathi ZERARI

- Enseignant: Adel BOUAMRANE
- Enseignant: Nadia BOUNAAS
- Enseignant: Hanene MABREK

- Enseignant: Lynda BOUCHAKOURA
- Enseignant: Fousia MAAFA

- Enseignant: Imad ICHOUI
- Enseignant: Fatma zohra GHERISSI

- Enseignant: Maher BEDDIAR
- Enseignant: Hichem BEKHOUCHE
- Enseignant: Fathi ZERARI
- Enseignant: Zine CHELBI
- Enseignant: Essamaai HADAK
- Enseignant: Leila MAMINE

العقود الخاصة 2 موجهة لطلبة السنة الثالثة ليسانس قانون خاص
- Enseignant: Essamaai HADAK
- Enseignant: Sofiane SOUALEM

- Enseignant: Leila AIT OUBELI
- Enseignant: khaoula bouguerra
- Enseignant: Fatma Zohra MENAR
Des valeurs fondamentales dans le droit
- Enseignant: meriem benabbes
- Enseignant: rahma BERRIG
- Enseignant: Fatma Zohra MENAR
- Enseignant: Sofiane SOUALEM
- Enseignant: Amina CHENAA

- Enseignant: Imad ICHOUI

يهدف المقياس الى تمكين الطالب من المصطلحات
القانونية باللغة الانجليزية
- Enseignant: rahma BERRIG
- Enseignant: Nadjib SOUIADI

يعتبر مقياس العقود الخاصة 1 من بين أهم المقاييس المبرمجة في السداسي الخامس لطلبة السنة الثالثة .ليسانس، تخصص قانون خاص
الهدف من هذا المقياس هو تمكين الطالب من التعرف على العقود المسماة (الخاصة) في القانون المدني باعتبارها مجموعة من العقود كثيرة التداول في الحياة العملية، وقد نظمها المشرع الجزائري تنظيما مفصلا نظرا لأهميتها الاقتصادية والاجتماعية وكثرة التعامل بهذه العقود في الحياة اليومية، حيث سيتم التركيز على دراسة أحكام أهم نموذج للعقود الناقلة للملكية وهو عقد البيع، وأهم العقود الواردة على المنفعة وهو عقد الإيجار.
- Enseignant: Youcef MADJRI
- Enseignant: Zohra Nessibi
- Enseignant: Seddik RAHMANI
- Enseignant: FATENE SEMICHI
- Enseignant: Sofiane SOUALEM
- Enseignant: Nacer BEN SLAMA

- Enseignant: Abdelkarim SALHI
- Enseignant: Mokhtar SALHI
- Enseignant: Salah KOUADRIA

- Enseignant: Leila AIT OUBELI
- Enseignant: Moufida CHEIKCHOUK
- Enseignant: Hafidha FADHLA
- Enseignant: Fatma Zohra MENAR
- Enseignant: Tahar RIAHI